luni, 30 ianuarie 2012

Teatrul în grai bănăţean – antologie


 

Prof. Eliza Ruse


Lucrarea conţine piese de teatru în grai bănăţean semnate de: Nicolae Vucu-Secăşeanu, Dan Radu Ionescu, Ioţa Vinca, Todor Creţu-Toşa şi Ioan Viorel Boldureanu. Opera face parte dintr-un proiect mai amplu dedicat literaturii dialectale alături de volumele: „Antologia literaturii bănăţene. Gura satului la Radio Timişoara”şi „Antologia literaturii dialectale bănăţene (poezie, proză, teatru)”.

 
 Volumul se deschide cu un articol semnat de Cornel Ungureanu, Despre literatura dialectală, aproape bicentenar, urmează o Cronologie redactată de Ioan Viorel Boldureanu, pentru ca în final să regăsim un Glosar alcătuit de Simion Dănilă şi Ioan Viorel Boldureanu, glosar care cuprinde termeni dialectali mai rar întâlniţi, sedimentaţi deja în textele de literatură bănăţeană.
 Fiecărui autor inclus în antologie îi este dedicată o bio-bibliografie minimală. Din creaţiile cărăşanului Nicolae Vucu-Secăşanu au fost selectate fragmente din piesa Nuntă fără voie. Timişoreanul Dan Radu Ionescu este prezent în lucrarea de faţă cu comedia Uina Sida are goşci. Ioţa Vinca şi Todor Creţu-Toşa originari din Uzdin, Voivodina (Serbia) au redactat – la doua mâini – comedia Omu dân casa pustâie


Ultimele două opere incluse în antologie, comedia Niepoţî lu Moş Costa şi sceneta în versuri pentru copii, Uspăţu Ursîtoarilor sunt semnate de Ioan Viorel Boldureanu.

Prin această lucrare se urmăreşte o recuperare a unor opere uitate, sau mai puţin cunoscute publicului larg, acţiune care continuă o tradiţie culturală demarată de nume importante ale literaturii române: Titu Maiorescu, Gabriel Ţepelea, Marius Munteanu, sau Lucian Blaga. Se ştie că Banatul este singura zonă din România care are o bogată literatură în grai. Cornel Ungureanu atrage atenţia în paginile dedicate descrierii literaturii dialectale, situate la începutul antologiei, că: „Ceea ce vrem să aducem în plus este dialogul privind proza şi dramaturgia dialectală. Insistenţa cu care Blaga, de pildă, a definit barocul bănăţean, atragea atenţia asupra creativităţii rurale. Corurile bănăţeneşti ilustrau un tipar al socializării, dar şi o ambiţie a diferenţierii: ţăranii români voiau să se diferenţieze [...] prin coruri.”

Răsfoind paginile acestei antologii vom constata rolul literaturii dialectale în păstrarea, conservarea şi revitalizarea imaginilor comunităţii rurale.

Teatru în grai bănăţean – antologie, volum îngrijit, note şi glosar de Ioan Viorel Boldureanu, Simion Dănilă, Cornel Ungureanu, Editura Marineasa, Timişoara, 2011. 


                                                                                                                       Prof. Eliza Ruse

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu