luni, 30 ianuarie 2012

Ioan Slavici despre Mihai Eminescu si I.L.Caragiale



             "Luna ianuarie a fost generoasă pentru cultura ro­mână. ÃŽn această lună s-au născut, la distanţă de doi ani ÅŸi câteva zile, doi dintre cei mai importanÅ£i scriitori ai literaturii române ÅŸi, deopotrivă, ai literaturii universale: Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850) ÅŸi Ion Luca Caragiale (30 ianuarie 1852). Două nume, două destine ale căror vieÅ£i s-au intersectat mereu. Două carac­tere opuse ÅŸi, în acelaÅŸi timp, apropiate. Opuse prin felul de a fi, de a se manifesta, prin modul de a-ÅŸi organiza viaÅ£a proprie, prin modul de a scrie. Apropiate prin cultul valorilor, prin respectul pentru cuvântul scris, prin dra­gostea pentru limba română, pentru perfecÅ£ionarea ei, ÅŸi, mai ales, prin acea scânteie de geniu reciproc recunoscută ÅŸi preÅ£uită. ÃŽntâlnirea dintre viitorii scriitori s-a produs în vremea în care Eminescu era sufleur la Teatrul NaÅ£ional, iar Caragiale urma cursurile de declamaÅ£ie ale unchiului său, Costache Caragiale. ÃŽntâlnirea este admirabil evo­cată în articolul-necrolog cu titlul ÃŽn Nirvana, publicat în ziarul „Contemporanul” din ziua în care trupul neînsufleÅ£it al poetului era depus la locul de veci. Evocând prima întâlnire, Caragiale scrie: „Era o frumuseÅ£e. O figură clasică încadrată de niÅŸte plete mari, negre, o frunte înaltă ÅŸi senină; niÅŸte ochi mari - la aceste ferestre ale sufletului se vedea că cineva este înăuntru; un zâmbet blând ÅŸi adânc melancolic. Avea aerul unui sfânt tânăr coborât dintr-o veche icoană, un copil predestinat durerii, pe chipul căruia se vedea scrisul unor chinuri viitoare”.
             S-au reîntâlnit după mai mulÅ£i ani, în redacÅ£ia ziarului „Timpul”, la reuniunile „Junimii” ÅŸi în multe alte împre­jurări, între cei, de acum, mari scriitori, statornicindu-se o strânsă prietenie.
             Despre prietenia dintre Eminescu ÅŸi Caragiale s-a vorbit ÅŸi s-a scris mult. Dintre multele mărturisiri demne de luat în seamă sunt cele consemnate de Ioan Slavici, (cel ce a fost mereu în preajma lor), publicate mai întâi în presă, apoi în volumul Amintiri.
             Eminescu ÅŸi Slavici s-au cunoscut pe când erau stu­denÅ£i la Viena. Despre această perioadă Slavici îşi amin­teÅŸte: „Eminescu ÅŸi eu ne-am împrietenit în iarna anului 1869 la Viena, unde urmam studiile universitare. Eminescu era înscris la filozofie dar îl vedeam regulat. Nu era zi fără să ne întâlnim ÅŸi toate orele libere le petreceam împreună. ÃŽn urma sfaturilor lui am început să citesc româneÅŸte, m-am deprins încetul cu încetul cu rostirea literară a vorbelor ÅŸi am scris, cum zicea el, în ÅŸirieneasca mea, mai întâi comedia Fata de birău, apoi povestea Zâna zorilor ÅŸi în cele din urmă Noi, maghiarii. Deoarece eu nu eram în stare să scriu corect, el îmi copia manuscrisele cu multă discreÅ£ie ÅŸi le trimetea la Convorbiri literare”.
             Aceste legături ÅŸi prietenie au durat toată viaÅ£a, cei doi scriitori fiind mereu unul în preajma celuilalt. La che­marea lui Slavici, Eminescu vine la BucureÅŸti la ziarul „Timpul”. Aici se reîntâlneÅŸte cu mai vechiul său prieten, I.L. Caragiale, scriind împreună cele mai strălucite pagini de jurnalistică. „Eminescu ÅŸi Caragiale, scria Slavici, au scris în redacÅ£ia ziarului Timpul, pentru istoria zilelor în care au trăit, o pagină pe care numai puÅ£ini dintre cei de astăzi vor fi ÅŸtiind s-o citească”.
             Despre perioada de la „Timpul”, Slavici îşi aminteÅŸte despre cei doi: „Eminescu, om avântat, de o fire impulsivă, cu mintea luminată, cu sufletul plin de duioÅŸie ÅŸi cu o extraordinară cultură generală, era nesecat în gândire, iar Caragiale, care puÅ£ine învăţase, dar pentru toate îşi avea mintea deschisă ÅŸi toate era în stare să le înÅ£eleagă din puÅ£ine vorbe, era încântat ÅŸi sta în faÅ£a lui cu ochii scru­tători, hâtru nesăţios, care toate vrea să le afle.” Nevoit să-ÅŸi câştige pâinea de toate zilele scriind articole pentru ziarul „aÅŸa-ziÅŸilor boieri ruginiÅ£i”, Eminescu îl aduce în redacÅ£ia ziarului „Timpul” pe vechiul său prieten, spunând că „nu e la BucureÅŸti altul” apt pentru ziar.
             Activitatea redacÅ£ională a fost abordată cu multă res­ponsabilitate, atât de unul cât ÅŸi de celălalt. Nu de puÅ£ine ori se purtau dispute aprinse asupra conÅ£inutului unor ma­teriale, a corectitudinii scrisului. AcurateÅ£ea ÅŸi expresivi­tatea cuvântului scris erau la mare atenÅ£ie. Eminescu avea cunoÅŸtinÅ£e vaste în domeniul literaturii universale ÅŸi naÅ£io­nale. CunoÅŸtea limba vechilor cărÅ£i bisericeÅŸti ÅŸi a croni­cilor. Caragiale avea simÅ£ul limbii ÅŸi cunoÅŸtea limba vie care se vorbea în toate zilele.
             Ceea ce-i apropia pe cei doi era „atât potrivirea în gânduri ÅŸi simÅ£ire, cât ÅŸi credinÅ£a în izbândă. Aceste apro­pieri aii făcut ca o perioadă să fie nedespărÅ£iÅ£i ÅŸi mereu doritori de a se lumina unii pe alÅ£ii. Caragiale, scrie Slavici, n-ar fi putut însă să fie ceea ce a fost dacă n-ar fi trăit o parte din viaÅ£a sa împreună cu Eminescu, care pentru dânsul era o nesecată compară de ÅŸtiinţă ÅŸi de îndemnuri binevoitoare”. Se poate spune, susÅ£ine Slavici, că desăvârÅŸirea personalităţii lui Caragiale se datorează, în bună parte, cunoÅŸtinÅ£elor receptate de la Eminescu. Do­rind să afle cât mai multe lucruri de la Eminescu, Caragiale îl provoca în fel ÅŸi chip. „Măi, îi zicea lui Eminescu, drept să-Å£i spun, mie Kant al tău mi se pare moftangiu”. Indignat că îndrăzneÅŸte să vorbească despre Kant pe care nu-l cu­noaÅŸte, Eminescu îi vorbea ore în ÅŸir despre filozof. „AÅŸa s-a îndrumat I.L. Caragiale spre desăvârÅŸirea fiinÅ£ei sale, ca să ajungă în cele din urmă, descălindu-se însuÅŸi pe sine unul dintre cei mai luminaÅ£i între contemporanii săi.”
             Apropierea dintre Eminescu ÅŸi Caragiale s-a datorat ÅŸi faptului că amândoi aveau cultul formei, iubirea pentru adevăr, religiozitatea. ÃŽn privinÅ£a formei, Caragiale era superior lui Eminescu. ÃŽn timp ce Eminescu se pierdea în lumea gândurilor, a mirajului, Caragiale era stăpân atât în vorbă, cât ÅŸi în scris.
Au fost Caragiale ÅŸi Eminescu prieteni dar ei nu puteau rămâne prieteni pentru că ei nu se potriveau la fire. „Cinicul Caragiale” - ÅŸoptea Eminescu printre dinÅ£i, dar nu-l punea în rând cu alÅ£ii, îl vedea sus în gândul lui ÅŸi se bucura că e om când stai de vorbă cu el. Dacă cinic îi era Caragiale lui Eminescu, acesta îi era lui Caragiale „un copil naiv”, care îi socotea pe ceilalÅ£i oameni la fel cu sine si nu-ÅŸi dădea seama că sunt niÅŸte imbecili. Caragiale nu era în stare să fie cruţător.
             Doi oameni, două spirite, două destine, în multe pri­vinÅ£e foarte apropiate, dar ÅŸi deosebite. Eminescu ÅŸi Caragiale, în ciuda unor neînÅ£elegeri vremelnice, se cău­tau, se bucurau când puteau să petreacă câteva ceasuri împreună. „Era o plăcere nu numai pentru dânÅŸii, ci pentru oricine care vedea cum petrec împreună.”
             Cultul lui Caragiale pentru Eminescu s-a păstrat pen­tru totdeauna. ÃŽn articolul-necrolog ÃŽn Nirvana, Caragiale deplânge moartea poetului. „Dacă am plâns când l-au aÅŸe­zat prietenii ÅŸi vrăjmaÅŸii, admiratorii ÅŸi invidioÅŸii, n-am plâns de moartea Iui, am plâns de truda vieÅ£ii, de cât suferise de această iritabilă natură de la începuturi, de la omenire, de la el însuÅŸi. Acest Eminescu a suferit ÅŸi de foame. Da, dar nu s-a încovoiat niciodată: era un om dintr-o bucată, ÅŸi nu dintr-una care se găseÅŸte pe toate cărările (...) Eminescu s-a întors în Nirvana - aÅŸa de frumos cântată, atât de mult dorită - pentru dânsul prea târziu, prea devreme pentru noi.”


(Nord Literar)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu